Top 5 e-rēķinu kļūdas: ieteikumi gudrākai digitālajai transformācijai
Oct 14, 2025

Ievads
Tā kā arvien vairāk valstu ievieš obligātus e-rēķinu un e-ziņošanas noteikumus, finanšu vadītāji izjūt spiedienu ar steigu digitalizēt procesus. ES iniciatīva VAT in the Digital Age (ViDA) paātrina šo pāreju, liekot uzņēmumiem pārskatīt, kā tie izraksta, saņem un glabā rēķinus digitālā formātā.
Kā atklāj jaunākais Sharedserviceslink (2025) ziņojums, daudzi uzņēmumi joprojām pieļauj bieži sastopamas kļūdas. E-rēķinu ieviešana nav tikai tehnisks projekts — tā ir stratēģiska transformācija, kas ietekmē finanses, nodokļus, IT un likumdošanas prasību izpildi visā uzņēmumā.
Telema pieredze rāda to pašu: šīs tendences atkārtojas visur, kur organizācijas modernizē savus B2B tīklus. Lūk, piecas visbiežāk sastopamās kļūdas, no kurām jāizvairās, lai e-rēķinu ieviešana būtu veiksmīga.
Kļūda Nr. 1: Domāt, ka e-rēķini ir “pieslēdz un lieto” risinājums
Gandrīz puse aptaujāto uzņēmumu (45%) nenovērtēja nepieciešamo integrācijas darbu.
Šī kļūdainā pārliecība bieži izraisa projektu izpildes kavējumus, budžeta pārsniegumus un grūtības nodrošināt atbilstību likumdošanas prasībām.
E-rēķinu prasības atšķiras katrā valstī — no formātiem un validācijas noteikumiem līdz pārbaudes platformām. Veiksmīgi uzņēmumi plāno integrāciju savlaicīgi, nodrošinot kvalitatīvus pamatdatus, saskaņotu komandas darbu un paplašināmu sistēmas arhitektūru.
Telema ieteikums: uzlūkojiet e-rēķinus kā ilgtermiņa iespēju, nevis ātru IT risinājumu. Spēcīga integrācijas stratēģija starp ERP, iepirkumu un nodokļu sistēmām rada pamatu veiksmīgai nākotnes automatizācijai.
Kļūda Nr. 2: Koncentrēšanās tikai uz atbilstību normatīvajiem aktiem, ignorējot plašāko ainu
Atbilstība noteikumiem var būt būtisks dzinējspēks, bet tas nav gala mērķis.
Saskaņā ar ziņojumu, 51% uzņēmumu min to kā galveno motivatoru, tomēr 42% vēlāk nožēloja, ka neizprata šo izmaiņu plašāku ietekmi uz biznesu.
Pareizi ieviesta e-rēķinu sistēma uzlabo naudas plūsmu, samazina norēķinu cikla ilgumu un palielina darbības ilgtspēju. Aprobežojoties tikai pielāgošanos normatīvo aktu prasībām, uzņēmumi zaudē lielu daļu vērtības.
Telema ieteikums: uztveriet normatīvās izmaiņas kā procesu automatizācijas un datu caurspīdīguma katalizatoru. Atbilstība noteikumiem ir sākums — nevis beigas.
Kļūda Nr. 3: Pārvērtēta ERP sistēmas gatavība
Daudzi uzņēmumi kļūdaini pieņem, ka viņu ERP spēs visu.
Patiesībā ERP sistēmām bieži trūkst reāllaika atbilstības atjauninājumu, īpaši dažādu jurisdikciju gadījumā. Tikai 42% uzņēmumu jūtas pilnībā pārliecināti par savas biznesa programatūras spējām.
“Ja jūsu ERP pakalpojumu sniedzējs nav sertificēts Peppol piekļuves punkts, tas ir signāls, ka vienkārši jūsu ERP vien var nepietikt,” brīdina ziņojums.
Telema ieteikums: ERP ir būtisks komponents, bet ne vienīgais risinājums. Sadarbība ar specializētu e-rēķinu tīklu nodrošina, ka uzņēmums saglabā atbilstību un savienojamību, mainoties noteikumiem.
Kļūda Nr. 4: Nenovērtēta integrācijas un ieviešanas nozīme
Tieši ieviešanas posmā daudzi projekti izgāžas.
Vāja integrācija rada nepieciešamību pēc manuāliem risinājumiem, kļūdas atskaitēs un riskus saistībā ar atbilstību noteikumiem. Aptauja rāda, ka 45% uzņēmumu nenovērtēja integrācijas procesu sarežģītību.
Telema ieteikums: integrācija nav papildinājums — tā ir digitālās rēķinu apmaiņas panākumu būtība. Iesaistiet IT, nodokļu un finanšu komandas laicīgi un izvēlieties pakalpojumu sniedzējus, kas pilnībā sader ar jūsu ERP sistēmu un procesiem.
Kļūda Nr. 5: Izvēlēties pakalpojumu sniedzēju, kas nespēj augt līdzi laikam
Dārgākā kļūda ir izvēlēties partneri, kas nespēj attīstīties līdzi tirgus prasībām.
E-rēķinu prasības attīstās ātri — tikai Itālija vien ieviesa 42 tehniskus atjauninājumus savā sistēmā. Ja partneris nespēj turēt līdzi, katras izmaiņas kļūst par IT krīzi.
Telema ieteikums: skatieties tālāk par noteikumu atbilstības sarakstiem. Novērtējiet pakalpojumu sniedzēja pārklājumu, atjauninājumu biežumu un spēju darboties vairāku valstu vidē. Telema nodrošina nepārtrauktu pakalpojumu darbību un savienojamību, neatkarīgi no izmaiņām regulējumā.
Noslēgums: nākotnei gatava e-rēķinu struktūra
Ziņojuma galvenais vēstījums ir skaidrs:
“E-rēķinu ieviešana vairs nav tikai finanšu projekts — tā ir stratēģiska, uzņēmuma mēroga iniciatīva.”
Uzņēmumi, kas plaukst, nereāģē tikai uz prasībām, bet veido elastīgas un mērogojamas sistēmas, kas pārvērš regulatīvās izmaiņas konkurences priekšrocībā.
Telema uzskata, ka e-rēķinu apmaiņai jābūt vienkāršai, drošai un ilgtspējīgai. Izvēlieties pareizo partneri šodien, lai nodrošinātu digitālos panākumus rīt.
Šis raksts ir Sharedserviceslink ziņojuma adaptācija. Telema nepretendē uz oriģinālā pētījuma autorību.